Bir
dönemin tasviri
1900’lerin
başında Lodz kenti, Çarlık yönetimi egemenliğinde. Bir devlet olarak henüz
haritada bulunmayan Polonya, yabancıların önderliğinde, hızla
sanayileştiriliyor. “Babaların eskiyen dünyası” yıkılırken, “oğulların yeni
dünyası” doğuyor ve “vahşi kapitalizm” tüm acımasızlığıyla hüküm sürüyor…
Bu
koşullar altında, Polonyalı asilzade Karol, Alman Max ve Yahudi Moryc, ucuza
kapattıkları bir arazide ortak bir tekstil fabrikası kurmaya girişiyorlar.
Karol nişanlısından, Max geleneksel küçük işletmesini sürdüren babasından, Moryc
de bir Yahudi bankerden para buluyor, üç kafadar, gelecek “vaadeden”
kapitalizmin kuruluşundaki amansız hıza kapılarak fabrikalarını açıyorlar…
“Vaatler
Ülkesi”, bu öykü çevresinde, birçok ayrıntı ve yan öykü katarak, bir tarihsel
panorama çiziyor: İnsan haklarının ortaya çıkmadığı, sendikalaşmanın esamisinin
okunmadığı, kölelik koşulları altında çalışılan ve fabrika bacalarının tedirgin
edici görüntüleriyle simgelenen “vahşi kapitalizm” dönemi!
Histerik
bir sanayileşme atılımı içinde, geleneksel üretim biçimlerine de, bütün ahlaki
ve insani değerlere de boş veren, hatta karşı çıkan yeni “girişimciler”, bir
cehennem yaratıyorlar.
Yeni
bir ekonomik ve sosyal düzenin doğmaya başladığı bu tarihsel dönemi, belki de o
günlerin genel atmosferlerini iyice hissettirebilmek için, bazen grotesk, kaba
hatlara varan coşkunluk ve abartıyla anlatan sinema ustası Andrzej Wajda,
oldukça çarpıcı sahneler çıkarıyor ortaya.
Kayın
ormanındaki huzurlu gezintiden, kentteki fabrikaların insanlık dışı çalışmaları
koşullarına geçiyor ve bir “cehennem tasviri” kuruyor. Kamerayı çılgınca
hareket ettiriyor, irkiltici yakın çekimler kullanılıyor, ama bu aşırılığın
iticiliğini giderek kırıyor ve kendine özgü “barok” üslubuna alıştırıyor
seyirciyi.
18
yıl öncesinden gelen “Vaatler Ülkesi”, bugün eskimiş bir sinemayı temsil ediyor
belki, didaktikliğe kapılıyor yer yer, hatta fazlalıklardan iyi arındırılmamış
bir uzunluğa da sahip; ama unutulmaz tablolar çizmek ve etkileyici anlar
yaratmaktaki ustalığıyla, Polonya’nın saygın sinemacısı Wajda, başta Daniel
Olbrychski olmak üzere, yönetmenin üslubuna uygun bir tarz sergileyen
oyuncuların da başarısından güç alarak, sanki natüralist edebiyatın mirasını
sinemaya taşıyan, önemli bir film yaratıyor, her şeye rağmen…
Ziemia
Obiecana (Vaatler Ülkesi)
Y:
Andrzej Wajda, S: Stanislaw Reymont’un romanından Andrzej Wajda, G: Witold
Sobocinski, Waclaw Dybowski, Edward Klosinski, YT: Tedausz Kosarewicz, M:
Wojciech Kilar, K: Zofia Dwornik, Halina Prugar-Ketling, O: Daniel Olbrychoski,
Wojciech Pszoniak, Andrzej Seweryn, Anna Nehrebecka. 1975.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder