Ozanın çocukluğu...
Tarkovski’nin
ilk kısa metrajlı filmi olan Yol Silindiri ve Keman, New York’taki Öğrenci
Filmleri Yarışması’nda birincilik ödülü aldıktan sonra, kendisine bir teklif
gelir. Daha önce başka bir yönetmenin başlayıp yarım bıraktığı bir edebiyat
uyarlaması için, Devlet Sinema Enstitüsü’nde öğretmen olan ünlü yönetmen
Mikhail Romm, Tarkovski’yi önermiştir.
Üç
gün düşünen Tarkovski, “bu filmin, yaratıcı çalışmayı yürütme hakkına sahip
olup olmadığını gösterecek bir tür sınav” niteliğini taşıdığına karar vererek,
öneriyi kabul eder.
Görüldüğü
üzere, “sinemanın ozanı” Tarkovski’nin, ilk filmi olan İvan’ın Çocukluğu’na
başlayışı, hayli dolaylı yoldan gerçekleşmiş.
1962
yapımı bu film, Tarkovski’nin, “bir başkasının malzemesinden yola çıkarak
çektiği tek film” (Orhan Alkaya) ve dolayısıyla Tarkovski’nin en önemli özelliği
sayılacak felsefi arka plan burada pek beliremiyor. Ama yönetmen, yine de,
sonradan tüm filmografisinin temel taşlarını oluşturacak simgelerin ilk
tohumlarını burada atıyor: Su, ateş, ağaç, vs…
Bu
simgelerin, sonraki filmlerinde yer aldığı anlamda, bir “üst-dile”, bu filmde
ulaşamadığı söylenebilir elbet; ama Tarkovski gibi dünya sinemasının önde gelen
yönetmenlerinden birinin “dünyası”na girmek için gerekli anahtarları elde
etmek, bir sinemasever için az şey değildir.
Benim
kafamı en çok kurcalayan şu oldu: Savaşın dehşetini, beklendiği gibi kanlı
çarpışmalar, yığınla ceset, top-tüfek göstererek değil de, insanların iç
dünyalarında yarattığı sarsıntılarla, dolaylı yoldan vermeyi seçen Tarkovski,
neden filminin sonlarına doğru, savaş belgesellerinden parçalar koymuş?
Çetrefil
bir soru bu. Ama, daha ilk filminde “konu bağlantıları yerine şiirsel
bağlantılar geçirmeye” çalıştığında, yetkililerin protestolarıyla karşılaşan
Tarkovski’nin, gerçekliğin “somut” bir örneğine de yer verişinin nedenini
anlamak, o kadar da zor değil hani…
Üstelik
Tarkovski, ne olursa olsun, kendi sinema anlayışının ilk belirtilerini, konu
akışının değil estetik bütünlüğün sağlamlığına verdiği önemi, tüm
“çıplaklığı”yla ortaya koyuyor İvan’ın Çocukluğu’nda…
Bir
ipucu: Yüzbaşı Çolin ile siperin üzerinde öpüşürken, hemşire Maşa’nın asılmış
gibi duruşu ve finalde, mahzendeki urganlar…
Ivanovo
Dietsvo (İvan’ın Çocukluğu)
Y:
Andrey Tarkovski, S: Vladimir Bogomolov, Mikhail Papava, Andrey Konçalovski,
Andrey Tarkovski, G: Vadim Yusov, YT: Yevgeni Çernyayev, M: Vyaçeslav
Ovçinnikov, O: Nikolay Burlyaev, Valentin Zubkov, Yevgeni Zarikov, Stepan
Krilov. 1962.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder