22 Aralık 2019 Pazar

Blue Velvet (Mavi Kadife)


Konusu değil, dili fantastik...




Liseli bir genç. Kesik bir kulak. Polis. Araştırma. Seksi bir şarkıcı. Sado-mazohizm. İlk cinsel deneyim. Uyuşturucu satışları. Dehşet. Aşk. Cinayet…

Özünde çok basit bir polisiye öyküsü var Mavi Kadife’nin. Ama film, konusundan çok, sinemasal niteliğiyle öne çıkıyor.



Türkiye’de de gösterildiği sıralarda büyük ilgi çeken Film Adam filminin yönetmeni David Lynch’in bu çalışması, seyirci için büyük bir referans olacak kadar bol ödüle sahip: 1987 Avoriaz Fanstastik Filmler Şenliği en iyi film, Los Angeles ve Boston Film Eleştirmenleri en iyi film, Los Angeles ve Boston Film Eleştirmenleri en iyi yönetmen ve en iyi film ödülleri; ayrıca birçok listede üst sıralar…









Mavi Kadife’de Lynch, konusu ile değil, örgüsü ve sinema dili ile “fantastik” bir film çıkarıyor ortaya (Avoriaz’da birincilik aldığında, filmin “yeterince fantastik” olmadığını öne sürerek ödülü eleştirenler olmuştu).

Düz bir polisiye öykü, fantastik filmlere özgü bir ayrıntı zenginliği, kamera-ışık kullanımı ile müthiş bir atmosfere ulaşıyor.



Ingrid Bergman ile Robert Rosselini’nin kızları Isabella Rosselini’nin cinsel çekiciliği ve doruk noktalarında çok iyi kullanılmış slow-motion tekniğiyle, estetize edilmiş bir sado-mazohizm de var Mavi Kadife’de…

Polisiyeden psikolojiye uzanan, çok düzeyli bir sinema gösterisi anlayacağınız…




Blue Velvet (Mavi Kadife)
Y: David Lynch, S: David Lynch, G: Frederick Elmes, YT: Patricia Norris, K: Duwayne Dunham, M: Angelo Badalamenti, O: Kyle MacLachlan, Isabella Rosselini, Dennis Hopper, Laura Dern, Hope Lange, Dean Stockwell, Brad Dourif, Selden Smith. 1986.

Hiç yorum yok: